Sizin Reklam Burada
Xəbər lenti
25-12-2024
24-12-2024
BÜTÜN XƏBƏRLƏR

Əbədi düşüncədə birlik-bərabərlik mesajları: Türkiyə və Azərbaycan şeirində Qarabağ

Tarix: 30-03-2022 15:15     Baxış: 3312 A- / A+

                                     Bədirxan Əhmədli,
                                  Filologiya elmləri doktoru, professor
                                  Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası
                                  Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun
                                  Azərbaycan-Asiya ədəbi əlaqələri şöbəsinin müdiri


Gİ­RİŞ. XX yü­zi­lin əv­vəl­lə­rin­dən xal­qın dü­şün­cə­sin­də ge­dən mil­li özü­nü­dər­ket­mə pro­se­si Azər­bay­can­la Tür­ki­yə­nin bir çox mə­sə­lə­lər­də bir­gə hə­rə­kət et­mə­si­nə sə­bəb ol­du. Türk­çü­lük, Tu­ran­çı­lıq ide­ya­sı gün­dən-gü­nə həm Tür­ki­yə, həm də Azər­bay­can ədə­bi dü­şün­cə­sin­də özü­nə yer et­di və bu möv­zu­da bir çox şe­ir­lər ya­zıl­dı. Bu mər­hə­lə­yə Azər­bay­can cə­miy­yə­ti öz keç­mi­şi­ni ta­nı­maq­la, türk­çü­lü­yü­nü, mil­li kim­li­yi­ni dərk et­mək­lə gə­lib çat­mış­dır. Türk­çü­lü­yün ma­hiy­yə­ti dərk edil­dik­cə bu xalq­la­rın ey­ni kök­dən gəl­mə­si və prob­lem­lə­ri­nin or­taq nöq­tə­lə­ri üzə çıx­mış­dır. Azər­bay­can­da ge­dən bu pro­se­si Z.Gö­yalp be­lə ifa­də edir­di: “Bir vaxt Hü­seyn­za­də Əli bəy İs­tan­bul­dan və Ağa­oğ­lu Əh­məd bəy Pa­ris­dən Ba­­kı­­ya gəl­­miş və ora­­da fi­­kir sa­­va­­şı üçün əl-ələ ver­­miş­­di­­lər. Top­­çu­­ba­­şov da bun­­la­­ra qo­­şul­­du. Bu üç şəxs ora­­da o za­­ma­­na qə­­dər ha­­kim olan sün­­ni­­lik və şi­ə­­lik an­­laş­­maz­­lıq­­la­­rı­­nı or­­ta­­dan qal­­dı­­ra­­raq türk­­lük və is­­lam­­lıq fi­­kir­­lə­­ri çev­­rə­­sin­­də -ət­­ra­­fın­­da bü­­tün azər­­bay­­can­­lı­­la­­rı top­­la­­ma­­ğa ça­­lış­­dı­­lar” (Gö­­yalp Z. 1991, s. 29).
Nə­­ti­­cə­­də cə­­mi bir ne­­çə il əv­­vəl mil­­li kim­­li­­yi­­ni ay­­dın­­laş­­dır­­maq­­da çə­­tin­­lik çə­­kən top­­lum qı­­sa bir za­­man­­da to­­par­­la­­na­­raq özü­­nün nə­­nin­­ki mil­­li kim­­li­­yi­­ni bə­­lir­­lə­­miş, hət­­ta döv­­lət­­çi­­li­­yi­­ni be­­lə qur­­muş və Şərq­­də ilk Cüm­­hu­­riy­­yə­­ti­­ni ya­­rat­­mış­­dır. Azər­­bay­­can-Tür­­ki­­yə ic­­ti­­mai, si­­ya­­si, ədə­­bi-mə­­də­­ni dü­­şün­­cə­­si ara­­sın­­da iliş­­gi­­lər tam da bu sı­­ra­­da özü­­nün ən yü­­kəsk nöq­­tə­­si­­nə çat­­mış­­dır. Os­­man­­lı­­nın apar­­dı­­ğı Trab­­lis­­qərb və Bal­­kan sa­­vaş­­la­­rı dö­­nə­­min­­də Azər­­bay­­can bə­­dii dü­­şün­­cə­­si ar­­tıq Os­­man­­lı­­nın ya­­nın­­da da­­yan­­mış, Azər­­bay­­can ro­­man­­tik­­lə­­ri­­nin ya­­ra­­dı­­cı­­lı­­ğın­­da “vəh­­şi Qərb” ob­­ra­­zı ya­­ra­­dıl­­mış­­dı. Ə.Ca­­va­­dın şe­­ir­­lə­­rin­­də Qars qaç­­qın­­la­­rı­­nın düş­­dü­­yü acı­­na­­caq­­lı və­­ziy­­yə­­tə po­e­­tik eti­­raz edi­­lir­­di. Bu pro­­ses qar­­şı­­lıq­­lı ge­­dir­­di; Azər­­bay­­can ede­­bi dü­­çün­­cə­­sin­­də Tür­­ki­­yə, Tür­­ki­­yə ədə­­bi dü­­şün­­cə­­sin­­də isə Azər­­bay­­ca­­nın haqq sə­­si qal­­dı­­rı­­lır­­dı. Cüm­­hu­­riy­­yət dö­­nə­­min­­də bu pro­­ses tək­­cə ədə­­bi dü­­şün­­cə­­ni qap­­sa­­ma­­dı, elə­­cə də si­­ya­­si, ic­­ti­­mai və hər­­bi gü­­cü bir­­ləş­­dir­­di. 1918-ci il­­də Nu­­ru Pa­­şa­­nın rəh­­bər­­li­­yi ilə Qaf­­qaz-İs­­lam or­­du­­su­­nun Ba­­kı­­ya da­­xil ola­­raq onu bol­­şe­­vik-daş­­nak bir­­li­­yi­­nin əlin­­dən azad et­­mə­­si ədə­­bi dü­­şün­­cə­­də də öz ək­­si­­ni tap­­dı. Mə­­həm­­məd Ha­­di, Əh­­məd Ca­­vad, Cə­­fər Cab­­bar­­lı, Əli­­ab­­bas Müz­­nib, İb­­ra­­him Şa­­kir, Da­­vud və b. şe­­ir­­lə­­rin­­də Türk or­­du­­su­­nun Ba­­kı­­ya gə­­li­­şi və xal­­qı er­­mə­­ni-bol­­şe­­vik təh­­lü­­kə­­sin­­dən qur­­tar­­ma­­sı al­­qış­­la­­nır­­dı. Ə.Ca­­vad Ba­­kı­­nı düş­­mən­­dən azad edən qəh­­rə­­man əs­­gər­­lə­­rə it­­haf et­­di­­yi “Türk or­­du­­su­­na” şe­i­­ri ilə ədə­­bi dü­­şün­­cə­­də bir­­lik-bə­­ra­­bər­­lik me­­saj­­la­­rı ver­miş­dir:
Ey şan­lı öl­kə­nin şan­lı or­du­su,
Unut­ma Qaf­qa­za gir­di­yin gü­nü!
Gə­lir­kən qov­ma­ğa Tu­ran­dan ru­su
Aya­ğı­nı Qa­ra də­niz öp­­dü­­mü­­?
İlk atar­kən əs­gi bir­cə ad­dı­mı,
Kars qa­la­sı sa­lam to­pu at­­dı­­mı­­?
Sən ya­par­kən or­da zə­fər şən­li­yi
Məğ­lub düş­mən qaş­la­rı­nı çat­­dı­­mı­­?
 (Ca­vad, 2005, s. 143)

Türk əs­gər­lə­ri­nin Azər­bay­can­da şə­hid ol­ma­la­rı Türk­çü­lük və Tu­ran­çı­lıq uğ­run­da şə­hid­lər he­sab olu­nur­du. Bu şə­hid­lik hər iki öl­kə­nin son­ra­kı ta­le­yi­ni də ey­ni məc­ra­da da­vam et­dir­mə­si yo­lun­da ilk ad­dım ol­du. Tür­ki­yə­nin azad­lıq mü­ha­ri­bə­sin­də Azə­bay­can türk­lə­ri­nin Ça­naq­qa­la­da şə­hid ver­mə­lə­ri bu türk bir­li­yi­ni bir qə­dər də möh­kəm­lən­dir­di.
 
PROB­LEM. XX yü­zi­lin əv­vəl­lə­rin­də Azər­bay­can və Tür­ki­yə ic­ti­mai-si­ya­si və hər­bi hə­ya­tın­da baş ve­rən ha­di­sə­lər yüz il son­ra ye­ni­dən tək­rar­lan­dı. So­vet­lə­rin da­ğıl­ma­sı ilə ye­ni­dən Cüm­hu­riy­yə­ti­ni qu­ran Azər­bay­can türk­lə­ri er­mə­ni və so­vet­dən qa­lan or­du bir­ləş­mə­lə­ri­nin tə­ca­vü­zü ilə qar­şı­laş­dı və nə­ti­cə­də Qa­ra­bağ iş­ğal olun­du. 30 ilə qə­dər işağl­da qa­lan Qa­ra­bağ bə­dii dü­şün­cə­də Tür­ki­yə və Azər­bay­can şei­ri­nin əsas möv­zu­la­rın­dan bi­ri ol­du. Qa­ra­bağ həm də türk dün­ya­sı­nın Təb­riz, Kər­kük, Bos­ni­ya, Kıb­rıs ya­ra­sı ilə bir sı­ra­da dur­du. Uzun müd­dət Qa­ra­bağ, Xo­ca­lı iş­ğa­lı türk dün­ya­sı­na bir­lik me­saj­la­rı üçün önəm­li möv­zu­lar­dan ol­du. Nə­ha­yət, 2020-ci il­də Tür­ki­yə və Azər­bay­ca­nın hər­bi, si­ya­si  və mə­nə­vi gü­cü bir­lə­şə­rək Qa­ra­ba­ğı iş­ğal­çı­lar­dan azad edir. Bu­ra­da bə­dii dü­şün­cə­nin gü­cü­nü özəl­lik­lə xa­tır­la­maq gə­rə­kir. Çün­ki hər­bi güc­lər bir­lə­şən­də bə­dii tə­fək­kür də bir­lə­şir və mil­li ru­hu güc­lən­di­rir. Bu pro­ses qar­şı­lıq­lı ge­dir. Azər­bay­can və Tür­ki­yə şa­ir­lə­ri da­im bu möv­zu­nu gün­dəm­də tut­maq­la türk top­lu­mu­nun ümu­mi hə­də­fi­ni bə­lir­lə­miş­dir. Türk bir­li­yi­nin nə za­man ic­ti­mai-si­ya­si, hər­bi gü­cü bir­lə­şir­sə ədə­bi, bə­dii dü­şün­cə­ni və mil­li ru­hu da bir­ləş­dir­miş olur. Həm Azər­bay­can, həm də Tür­ki­yə şa­ir­lə­ri öz şe­ir­lə­rin­də Qa­ra­bağ sa­va­şı­nı-türk dün­ya­sı­nın qa­na­yan ya­ra­sı ki­mi gör­tər­mək­lə ya­na­şı, top­lu­mu bu ide­ya ət­ra­fın­da sə­fər­bər et­mə­yə ça­lış­mış­dır. Qa­ra­ba­ğa həsr edil­miş şe­ir­lə­ri za­man eti­ba­ri­lə otuz il­lik bir döv­rü qap­sa­yır. Bu şe­ir­lər­də Qa­ra­bag həs­rə­ti, Xo­ca­lı qət­lia­mı və ay­rı-ay­rı fa­ciə­lər təs­vir edi­lir. B.Va­hab­za­də, N.Hə­sən­za­də, A.Ab­dul­la­za­də, İ.İs­ma­yıl­za­də, F.Qo­ca, R.Mə­cid, D.Os­man­lı, türk şa­ir­lə­rin­dən Y.Bü­lənd Ba­ki­lər, A.Ka­ra­koç, Kə­nan Çar­bo­ğa, İl­yas Öz­türk, M.Erol, S.Ka­ra­kaş və b. şa­ir­lə­rin şe­ir­lə­rin­də Qa­ra­ba­gın iş­ğal­dan azad edil­mə­si­nə ümid ifa­də edi­lir.
Qa­ra­bağ uğ­run­da ge­dən ideo­lo­ji, ta­ri­xi və hər­bi mü­ba­ri­zə bu möv­zu­nu ədə­bi dü­şün­cə­də də ak­tu­al­laş­dır­dı və nə­ti­cə­də Qa­ra­bağ ədə­biy­ya­tı ya­ran­mış ol­du. Onu da de­mək la­zım­dır ki, Qa­ra­bağ uğ­run­da ge­dən mü­ha­ri­bə yal­nız əra­zi mü­ba­hi­sə­si de­yil, Azər­bay­ca­nın müs­tə­qil­li­yi uğ­run­da mü­ca­di­lə­si­nin bir tər­kib his­sə­si­dir. De­mə­li, Türk­çü­lük, Və­tən­çi­lik, Qa­ra­bağ haq­qın­da ya­zıl­mış şe­ir­lər və poe­ma­lar həm də is­tiq­lal ədə­biy­ya­tı­mı­zın bir par­ça­sı­dır. Bu şe­ir­lə­ri məz­mun ba­xı­mın­dan üç ye­rə böl­mək olar:
1.Ədə­bi dü­çün­cə­də Qa­ra­bağ Azər­bay­ca­nın ta­­ri­­xi tor­paq­la­rı ki­mi öz təs­bi­ti­ni ta­pır. Xalq Qa­ra­ba­ğı qo­­ru­­du­­ğu ki­mi, ədə­bi dü­şün­cə də Qa­ra­bağ uğ­run­da top­lu­mu mü­da­fiə­yə səs­lə­yir. Şe­ir­lər­də Qa­ra­ba­ğın ta­ri­xi­nə va­rı­lır, düş­mə­nin bu tor­paq­la­ra gəl­mə ol­du­ğu bil­di­ri­lir və xal­qı onu qo­ru­ma­ğa səs­lə­yir­di­lər. Bu dövr­də ya­zı­lan şe­ir­lə­rin ək­sə­riy­yə­ti marş üs­lu­bun­da ya­zıl­mış­dır.
2.Qa­ra­bağ iş­ğal edil­dik­dən son­ra ya­zı­lan şe­ir­lər. Bu şe­ir­lər­də Qa­ra­ba­ğın düş­mən tap­da­ğı al­tın­da qal­ma­sı təs­vir olu­nur, Qa­ra­bağ həs­rə­ti, Xo­ca­lı fa­ciə­si və di­gər fa­ciə­lə­rə mü­na­si­bət bil­di­ri­lir. Bu mər­hə­lə­də ya­zı­lan şe­ir­lər­də iş­ğal al­tın­da qa­lan tor­paq­la­ra çat­ma yo­lun­da­kı pes­si­mizm və op­ti­mizm dü­şün­cə­si pa­ra­lel şə­kil­də çı­xış edir. La­kin ümu­mi­lik­də bə­dii dü­şün­cə bir an da ol­sa, Qa­ra­ba­ğa qo­vuş­ma ümi­di­ni üz­mə­miş və da­im onun həs­rə­ti­nə qo­vuş­maq ide­ya­sı­nı təl­qin et­miş­dir.
3. Qa­ra­ba­ğın iş­ğal­dan azad olun­ma­sı kon­teks­tin­də ya­zı­lan şe­ir­lər. Bu şe­ir­lər­də və­tə­nə, tor­pa­ğa qo­vuş­ma­ğın se­vin­ci ya­şa­nır, bö­yük ruh yük­sək­li­yi ilə xal­qı, mil­lə­ti bu tor­paq­la­ra qo­vuş­du­ran xalq, əs­gər, ko­man­dan­lar qəh­rə­man sə­viy­yə­sin­də təs­vir edi­lir.Qa­ra­bağ sa­va­şı­nın ilk vaxt­la­rın­dan şa­ir­lə­rin ya­ra­dı­cı­lı­ğın­da bu möv­zu mü­ca­di­lə­nin kom­po­­nent­lə­rin­də ol­muş­dur. Poe­zi­ya bə­dii va­si­tıə­lə­rin için­də ən çe­vik ola­nı və bə­dii tə­sir gü­cü ilə top­lu­ma et­ki­si ola­nı­dır. B.Va­hab­za­də, Xə­lil Rza Ulu­türk, Fa­mil Meh­di, Ra­miz Məm­məd­za­də, Zə­lim­xan Ya­qub və b. öz şe­ir­lə­rin­də xal­qı sə­fər­bər ol­ma­ğa səs­lə­yir. Hə­lə Sov­yet­lər dö­nə­min­də baş­la­yan Qa­ra­bağ mü­ca­di­lə­si­nin ilk il­lə­rin­də B.Va­hab­za­də­nin “Tor­paq­­dan pay ol­maz” şei­ri bö­yük və­tə­daş­lıq funk­si­ya­sı­nı sər­gi­lə­yir. Qa­ra­bağ tor­pa­ğı­nın ta­ri­xi­nə nə­zər sa­lan şa­ir onun ta­ri­xən Azər­bay­can tor­pa­ğı ol­ma­sı­nı bil­di­rir və onu an­caq qan­la ala bi­lə­cə­yi­ni de­yir:
Har­dan sə­nin ol­du bi­zim Qa­ra­ba­ğ?
Adı sa­hi­bi­ni de­mir­mi aş­ka­r?
Xoş­luq­la ver­məz­lər tor­pa­ğı an­caq
Qan­la mö­hür­lə­yib zor­la alır­lar.
İsa Bu­la­ğı­nın züm­zü­əe­si­ni.
Cab­ba­rın, Se­yi­din, Xa­nın sə­si­ni,
Dal­ga­lı Qa­ra­bağ şi­kəs­tə­si­ni,
Ba­bək tür­bə­si­ni ne­cə pay ve­ri­m?

 (Va­hab­za­də, 1995, s. 167)

B.Va­hab­za­də­nin bu şei­ri ha­va­dar­la­rı­mın təh­ri­ki ilə er­mə­ni­lə­rin tor­paq id­dia­sı irə­li sür­mə­si­nin ilk mər­hə­lə­sin­də ya­zı­lıb. “Tor­paq­dan pay ol­maz” söz­lə­ri dər­hal ata­lar söz­lə­ri ki­mi məş­hur­la­şıb. Ədə­bi dü­şün­cə­də ilk ola­raq ca­vab ve­ri­lən xa­tır­lat­ma er­mə­ni xis­lə­ti­ni bü­tün­lük­lə ifa­də edir­di. Şa­ir xa­tır­la­dır ki, keç­miş­də bir yer­də ol­saq da, dost ol­ma­mı­şıq, “mə­nə qar­daş” de­yə­nin bu hə­rə­kə­ti­ni şa­ir heç cür ba­şa dü­şə bil­mir. Er­mə­ni­lə­rin bu cür nan­kor­lu­ğu­nu di­lə gə­ti­rən şa­ir “Mə­nim­lə min il­dir kəs­di­yin çö­rək,/Al­dı­ğın kir­və­lik ha­ra­mın ol­sun!”,-de­yə xə­ya­nə­ti ba­ğış­la­mır. Şa­ir er­mə­ni­yə üz tu­ta­raq “”si­nə­si sər­vət­lə ya­tan ulu tor­pa­ğı”, “Qa­ra­bağ şi­kəs­tə­si­ni”, “Ba­bək tür­bə­si­ni” heç za­man ona pay ver­mə­yə­cə­yi­ni bə­yan edir.
Bu dö­nəm­də B.Va­hab­za­də yal­nız­ca şe­ir­lə­rin­də Qa­ra­bağ prob­le­mi­ni qal­dır­mır, həm də mey­dan­lar­da xal­qın ara­sın­da olur və onu is­tiq­lal və ya­ban­çı­la­ra qar­­­şı mü­ca­di­lə­yə səs­lə­yir­di. Bə­dii dü­şün­cə­də Qa­ra­­bağ mü­ca­di­lə­si B.Va­hab­za­də­nin son­ra­kı ya­ra­dı­­cı­lı­ğın­da da da­vam edir. Şa­ir Qa­ra­bağ­sız il­lə­rin­də bir ne­çə şe­ir yaz­mış­dır. Bu şe­ir­lər­dən bi­rin­də bu “cən­nət tor­pa­ğı cə­hən­nə­mə çe­vi­rən” ça­dır­lar­da ya­şa­yan  qa­ra­­bağ­­lı­la­ra “qa­ra­bağ­lı” de­yil, “ça­dır­lı” de­mə­yi məq­­sə­­də­uy­ğun he­sab edir. Qa­ra­ba­ğı itir­mək­lə yal­nız əra­zi­ni de­yil, həm də ru­hu­mu­zu itir­di­yi­mi­zi dü­şü­nür  Şu­şa möv­zu­su da şa­ir üçün ən əziz möv­zu­lar­dan olur. Şa­ir Qa­ra­ba­ğa bio­lo­ji var­lıq ki­mi ya­na­şır, ona gö­rə çox na­ra­hat­dır; bil­mək is­tə­yir ki, biz­siz ne­cə ya­şa­yır:
…Biz­siz Şu­şa­mız­da nə­lər baş ve­ri­r?
Al­lah bi­zə ümid, ona aş ve­rir.
Çi­çək ki­mi zə­rif, su ki­mi şaq­raq,
Mu­ğam ki­mi xə­fif, anam Qa­ra­bağ…
Nəğ­mə­li qəl­bin­lə söy­lə, sən bu gün
Cəl­lad tap­da­ğı­na bəs ne­cə döz­dü­n?

 (Va­hap­za­də, 2006, s. 91).

Qa­ra­bağ ha­di­sə­lə­ri­nin baş­lan­ma­sın­dan Türk şa­ir­lə­ri­nin də ədə­bi dü­şün­cə­sin­də bir Qa­ra­bağ həs­rə­ti ya­şa­yır. Rus iş­ğa­lın­dan son­ra də­də­lə­ri­nin Azər­bay­can­dan köç edib Tür­ki­yə­yə mü­ha­ci­rə­tə get­miş Ya­vuz Bü­lənd Ba­ki­lər hə­lə So­vet­lər dö­nə­min­də Azər­bay­ca­na gəl­miş­di. Azər­bay­ca­na gə­li­şin­də Qa­ra­ba­ğa get­mək is­tə­sə də baş tut­ma­mış­dır. O za­man Y.B.Ba­ki­lər ata yur­du haq­qın­da de­miş­di: “İn­di da­ha çox Qa­ra­ba­ğı gör­mək üçün gəl­dim… Qa­ra­bağ­dan Tür­ki­yə­yə iki ovuc tor­paq gö­tür­mək is­tə­yi­rəm. O tor­pa­ğın bir ovu­cu­nu in­di Si­vas­da olan ata­mın mə­za­rı­na sə­pə­cə­yəm.Və­siy­yə­tim var. İkin­ci ovuc Qa­ra­bağ tor­pa­ğı­nı da öl­dü­yüm za­man uşaq­la­rım mə­nim üzə­ri­mə qo­ya­caq­lar. Yə­ni mən Tür­ki­yə tor­pa­ğıy­la bə­ra­bər əbə­diy­yən Qa­ra­bağ tor­pa­ğı al­tın­da yat­maq is­tə­yi­rəm” (Ba­ki­ler, 2009, s.9).
Y.B.Ba­ki­lər B.Va­hab­za­də­nin mil­li şe­ir­lə­ri­nə Tür­ki­yə­də ca­vab ve­rir. B.Va­hab­za­də­yə həsr et­di­yi “Azər­bay­can ürə­yim­də bir şah­da­mar­dır” şei­rin­də Azər­bay­ca­nı “Də­də Qor­qud” və­tə­ni he­sab edir. Nə ya­zıq ki, bu ar­zu­su­na hə­min il de­yil, iki il son­ra 1986-cı il­də gə­li­şin­də ça­tır. La­kin elə bu vaxt­dan baş­la­ya­raq qa­ra­bağ ət­ra­fın­da ha­di­sə­lər sü­rət­lə cə­rə­yan edir və şa­ir bu həs­rə­ti “Qa­ra­bağ həs­rə­ti” şei­rin­də ya­şa­dır:
Ve Ka­ra­bağ çe­kik göz­lü bir Türk­men kı­zı gi­bi
Ha­zar­’ın ya­kı­nın­da mah­zun gü­zel­li­ğiy­le
De­dem Ha­cı Mu­rat­’ın des­tan şeh­ri­dir.
Çağ­rıl­sam yol­la­rı­na dü­şe­bi­li­rim.


Top­ra­ğı­na bay­rak­lar­la gi­re­bi­li­rim

Ka­ra­sev­da­lı­lar gi­bi has­re­tim Ka­ra­bağ­’a
Uğ­ru­na öle­bi­li­rim.

Bir gün bi­ter­se her şey, Ka­ra­ba­ğı gör­me­den,
İs­te­mem ban­do­lar, bü­yük çe­lenk­ler…
Al­la­hım! Ru­hu­ma bir az hü­zur ver!
Üs­tü­me okun­muş bir kaç avuç mü­ba­rek
Ka­ra­bağ top­ra­ğın­dan ser­pil­se ye­ter!

 (Ba­ki­ler, 2010, s.208).

Bun­dan son­ra da şa­ir Qa­ra­bağ həs­rə­ti­lə bağ­lı şe­ir­lər yaz­mış, “ca­mi­lə­ri yı­xıl­mış, mi­na­rə­lə­ri ya­rım” şə­hə­rin çi­lə­si­ni və həs­rə­ti­ni il­lər son­ra da ürə­yin­də çək­miş­dir.
Tür­ki­yə­nin da­ha bir ün­lü şai­ri Ozan Ari­fin şe­ir­lə­rin­də də Qa­ra­bağ və­tə­nin bir par­ça­sı ola­raq gö­rü­lür. Qa­ra­ba­ğın iş­ğa­lı­nın ilk mər­hə­lə­sin­də ya­zı­lan bu şe­ir­də “dün­ya duy­sun” de­yə­rək sə­si­nin tək­cə onun yox “bü­tün Şər­qin” sə­si ol­du­ğu­nu bil­di­rir və “Bu səs Azər­bay­ca­nın sə­si, bu səs Tür­kün sə­si­dir” for­mu­lu ilə səs­lə­ri bir­ləş­di­rir­di. Bir şa­ir ki­mi, yax­şı dərk edir­di ki, et­nik kö­kü, di­li, di­ni bir olan Azər­bay­ca­nın ya­nın­da ol­maq Tür­kün yal­nız bor­cu de­yil, həm də gö­rə­vi­dir. O, tək­cə tür­kə üz tut­mur, həm də is­lam dün­ya­sı­na üz tu­ta­raq er­mə­ni­lə­rin Azər­bay­can türk­lə­ri­nə qar­şı soy­qı­rım hə­rə­kət­lə­ri­ni pis­lə­mə­yə ça­ğı­rır. Ozan Arif Qa­ra­bağ prob­le­mi­ni Türk dün­ya­sı­nın prob­lem he­sab edə­rək ona çö­züm yol­la­rı da ax­ta­rır. “Ya Ka­ra­bağ, ya ölüm!” Baş­ka yo­lu yok ar­tık!” bu tor­paq­la­rı azad et­mə­nin ən yax­şı for­mu­lu olur ki, ha­di­sə­lər də bu­nu gös­tər­di. Tür­ki­yə və Azər­bay­can mü­da­fiə gü­cü­nü və mil­li ru­hu­nu bir­ləş­di­rə­rək dün­ya­nın 30 il bi­ga­nə qal­dı­ğı bu əda­lət­siz­li­yə son qoy­du:
Ka­ra­bağ’­da kan var kan, ağ­lı­yor Azar­bay­can
Ka­ra­bağ’­da ka­ra­lar, bağ­lı­yor Azar­bey­can
Kan­lar ka­rı erit­ti, çağ­lı­yor Azar­bey­can
Vah­şet bu, vah­şet dün­ya, dön ba­şı­nı bak ar­tık!
Ya Ka­ra­bağ ya ölüm! Baş­ka yo­lu yok ar­tık!

Dün­ya, göz yu­ma­maz­sın bu in­san­lık su­çu­na
Gö­zü­nü kan bü­rü­müş, bak Er­me­ni pi­çi­ne
Be­nim di­yor gir­miş de hu­du­du­mun içi­ne
Ya bu işe bir dur de ya ara­dan çık ar­tık!
Ya Ka­ra­bağ ya ölüm! Baş­ka yo­lu yok ar­tık!


(Ozan, 2008, s. 65).

Mü­ha­ri­bə­nin ilk çağ­la­rın­da F.Meh­di­nin “Qa­ra­bağ­dan əli­ni çək” şei­rin­də düş­mə­nə ye­ri­ni gös­tə­rə­rək onun ta­ri­xi­nə və bu­gü­nü­nə nə­zər sa­lır. Onun bir çox şe­ir­lə­ri marş xa­rak­te­ri da­şı­yır və üzü­nü həm­və­tən­lə­ri­nə tu­ta­raq “Si­lah­lan, si­lah­lan, si­alh­lan, əs­gər!, “İrə­li, irə­li, an­caq irə­li!” me­saj­la­rı­nı ve­rir və düş­mə­nin tək­lif et­di­yi “qa­na” qan­la ca­vab ve­rir­di. Azər­bay­can əs­gə­ri­ni si­lah­lan­ma­ya də­vət edən şa­ir on­la­rı və­tə­nin dar gü­nün­də sə­fər­bər­lik ru­hu­na kök­lə­yir. Şa­ir və­tən öv­lad­la­rı­na üz tu­ta­raq , onu qo­ru­ma­ğa ça­ğı­rır, Ba­bək, Də­də Qor­qud, Ko­roğ­lu nəs­li­nin öz və­tən­lə­ri­ni dar­da qoy­ma­ya­caq­la­rı­na ümid edir. Bu şe­ir­lər azər­bay­ca­nın öz əra­zi­lə­ri­ni itir­mə­si gün­lə­ri­nin poe­tik dər­ki­dir:
Mə­zar­lar sö­kü­lür, mu­zey­lər ya­nır,
Ya­nan mu­zey­lər­də Üze­yir­lər ya­nır.
Ta­ri­xi­miz ya­nır, kü­lü də qal­mır,
Kü­lü qal­ma­yır­sa di­li də qal­mır…
Qalx, düş­mən əlin­də və­tən çır­pı­nır,
Qa­ya­ya çır­pı­lır, da­şa çır­pı­lır.
Qalx, qo­vaq göy­lər­dən bu qa­ra ye­li,
İrə­li, irə­li, an­caq irə­li!

(Fa­mil, 1993, s. 4)

Xə­lil Rza Ulu­türk, Nə­bi Xəz­ri, Ca­bir Nov­ruz,  Sa­bir Rüs­təm­xan­lı, Zə­lim­xan Ya­qub, Arif Ab­dul­la­za­də, Hü­seyn Kür­doğ­lu, Fi­ru­zə Məm­məd­li, Şə­mis­tan Göy­çə­li, Ra­fa­el Ta­ğı­za­də və b. şe­ir­lə­rin­də mü­ha­ri­bə ağ­rı­la­rı təs­vir olu­nur. Əra­zi it­ki­lə­ri baş ver­dik­cə fa­ciə­lər də ço­xa­lır. Poe­zi­ya­da Xo­ca­lı, Şu­şa, La­çın, Kəl­bə­cər, Ağ­dam, Ağ­də­rə it­ki­si­nə ye­ni şe­ir­lər ya­zı­lır. Bu şe­ir­lər­də si­ya­si kəs­kin­lik, ic­ti­mai mo­tiv­lər və sə­fər­bər­lik mo­tiv­lə­ri baş­lı­ca yer tu­tur­du. S.Rüs­təm­xan­lı­nın “Qar­ba­ğa dö­nüş” poe­ma­sın­da yur­da qa­yıt­maq­la bağ­lı poe­tik inam ifa­də olu­nur. Nu­rən­giz Gü­nün “Xo­ca­lı sim­fo­ni­ya­sı” poe­ma­sın­da isə fa­ciə­nin ağ­rı­la­rı hiss olu­nur. C.Nov­ru­zun “Olum-ölüm vax­tı gə­lib”, “Azər­bay­can dər­di”, “Və­tən əbə­di qo­ruq­dur”, “”Ağ­la mə­nim yal­qız xal­qım”, “İn­di mərd­lik mey­da­nı­dır” ki­mi şe­ir­lə­rin­də və­tən­daş­lıq dü­şün­cə­lə­ri­ni və hə­yə­can­la­rı­nı ifa­də edir­di. Bu şe­ir­lər­də bə­zən cəb­hə böl­gə­sin­dən qa­çan yurd­daş­la­ra da tə­nə­lər edi­lir­di. Qa­ra­ba­ğa həsr edil­miş şe­ir­lər içə­ri­sin­də Şu­şa­ya aid edil­miş poe­tik mis­ra­lar da önəm­li yer tu­tur­du. Bu­ra­da heç za­man yad­la­ra bo­yun əy­mə­yən Şu­şa­nın və Şu­şa qa­la­sı­nın bu də­fə du­ruş gə­ti­rə bil­mə­mə­si ürək ag­rı­sı ilə qeyd edi­lir, düş­mən tap­daı­ğı al­tın­da in­lə­yən bu tor­pa­ğın yan­ğı­sı ifa­də olu­nur­du. Şu­şa­nın iti­ril­mə­si C.Nov­ru­za tə­sir et­di­yin­dən­dir ki, ya­zır­dı:

Şu­şa­sız­lıq ağ­rı­sı­na ha­mı dö­zür,
İti­ril­miş ma­hal­la­rın sa­yı dəh­şət…
Min­lər ilə şə­hid gör­mək dəh­şət­dir­sə,
Şə­hid­li­yə vər­diş et­mək da­ha dəh­şət

(Ca­bir, 1996, s. 10).

Şa­ir Azər­bay­ca­nın ya­rı yad­da, ya­rı bzi­də ol­ma­sın­dan ən­di­şə du­yur və bu tor­paq­la­rın alın­ma­sı üçün hə­rə­kə­tə keç­mə­si­ni “Ge­ri tor­paq al­ma­ya­caq kim­sə bi­zə”,-de­yə Minsk üç­lü­yü­nə bəs­lə­nən ümid­lə­rin heç ol­du­ğu­nu de­yir­di. Bu o za­man idi ki, bey­nəl­xalq aləm­də Azər­bay­ca­nın sə­si­nə səs ve­rən yox idi. Bö­yük güc­lər bi­zə Er­mə­nis­ta­nın iş­ğa­lı ilə ba­rış­ma­ğı təl­qin edir­di. La­kin poe­tik dər­ket­mə­də xal­qın bu tor­paq­la­rın azad olun­ma­sı­na ina­mı heç za­man sön­mə­miş, onun qəl­bin­də ya­şa­dıl­mış­dı.
Bu dövr­də ya­ra­nan şe­ir­lər­də Qa­ra­ba­ğın yad­lar tap­da­ğın­da ol­ma­sı vur­ğu­la­nır, onun ta­le­yi ilə bağ­lı na­ra­hat­lıq his­si poe­tik şə­kil­də təs­vir edi­lir­di. N.Xəz­ri, Z.Ya­qub, İ.İs­ma­yıl­za­də, Ə.Sa­lah­za­də, Ni­sə­bə­yim, F.Məm­məd­li şe­ir­lə­rin­də xalq ru­hu­nun ke­çir­di­yi də­rin ya­ra­lar və sar­sın­tı­lar, elə­cə də iş­ğal ger­çək­lik­lə­ri təs­vir edi­lir. Bu şe­ir­lə­rin bir ço­xun­da xal­qın düş­dü­yü və­ziy­yət, məğ­lu­biy­yə­tin sə­bəb­lə­ri də poe­tik araş­dır­ma ob­yek­ti olur. İ.İs­ma­yıl­za­də Qa­ra­ba­ğa konk­ret bir var­lıq ki­mi ya­na­şa­raq ona “Ha­ran ağ­rı­yır, Və­tə­n?”,-de­yə su­al edir­di. Şa­ir Və­tə­nin ağ­rı­yan yer­lə­ri­ni bə­lir­lə­mə­yə və bu is­ti­qa­mət­də onun ya­ra­la­rı­na məl­həm qoy­ma­ğa ça­lı­şır­dı. Qa­ra­ba­ğın xal­qın yad­da­şın­da qoy­du­ğu ağ­rı­nı “Özü boy­da baş­da­şı­dır Qa­ra­bağ,/çö­küb, çö­küb si­nə­mi­zə. /Di­ri­göz­lü şə­hid ol­duq-/Tez olun, Və­tən boy­da/ Və­tən qəb­ri qa­zın bi­zə…” (İs­ma­yıl­za­də, 1996, s. 4) de­yər­kən Qa­ra­ba­ğın iti­ril­mə­si­ni Və­tə­nin iti­ril­mə­si ki­mi qə­bul edir. “Ha­ran ağ­rı­yır, Və­tə­n?” poe­ma­sın­da biz Qa­ra­bağ dər­di­ni, Qa­ra­bağ kon­teks­tin­dəö Və­tə­nin şə­hid qəb­ri şək­lin­də tə­cəs­sü­mü­nün poe­tik dər­ki ilə qar­şı­la­şı­rıq:
Özü boy­da göz ya­şı­dı Qa­ra­bağ,
Dər­di­mi­zin baş­da­şı­dı Qa­ra­bağ.
Əkiz-əkiz qə­bir­lər­di Qa­ra­bağ-
  Və­tən bo­yu sə­pə­lə­nib,
Yur­dum-tor­pa­ğım ki­mi
  Qə­bir-qə­bir qəl­pə­lə­nib…
Hər qə­bir şə­hid Və­tə­nin
  Bap­ba­la­ca qəl­pə­si
Hər qə­bir boy­nu­bü­kük Və­tə­nin
bap­ba­la­ca tə­nə­si

(İs­ma­yıl­za­də, 1996, s. 5).

İ.İs­ma­yıl­za­də Qa­ra­ba­ğın “göz ya­şı”na və “baş­da­şı­na” çev­ril­mə­si­ni ürək ağ­rı­sı ilə qar­şı­la­yır və bu ag­rı­nın poe­tik dər­ki­ni bü­tün tə­fər­rüa­tı ilə ve­rə bi­lir.
İş­ğal döv­rün­də Qa­ra­ba­ğa aid ya­zı­lan şe­ir­lə­rin ço­xu Xo­ca­lı və Şu­şa­ya həsr edil­miş­dir. Həsr edil­mə­yən şe­ir­lər­də də müt­ləq şə­kil­də bu ad­lar anıl­mış, onun ağ­rı­sı və yan­ğı­sı poe­tik şə­kil­də ifa­də edil­miş­dir. Xo­ca­lı XX yü­zil­də in­san­lı­ğın fa­ciə­si ki­mi də­yər­lən­di­ril­miş­dir. Ge­cə­nin bi­rin­də er­mə­ni-rus bir­ləş­mə­lə­ri­nin tank­lar­la şə­hə­rə da­xil ola­raq dinc sa­kin­lə­ri məhv et­mə­si bə­şə­riy­yə­tin üz qa­ra­sı ola­raq gö­rül­müş və bu vəh­şət er­mə­ni­lə­rin aya­ğı­na ya­zıl­mış­dır. Şu­şa­ya aid ya­zı­lan şe­ir­lər­də isə Azər­bay­ca­nın dil­bər gu­şə­lə­rin­dən bi­ri qə­dim türk yur­du vəsf edi­lir. Şu­şa­ya aid ya­zı­lan şe­ir­lər­də bu şə­hə-qa­la­nın yad­lar tap­da­ğı al­tın­da qal­ma­sın­dan na­ra­hat­lıq his­si ke­çi­ri­lir­di. N.Xəz­ri isə “Şu­şa gə­lir yu­xu­la­rı­ma” şei­rin­də düş­mən iş­ğa­lın­da olan Şu­şa­da “kil­sə zəng­lə­ri”nin səs­lən­mə­sin­dən na­ra­hat­lıq his­si ke­çi­ri­lir və bu şə­hə­rin ab­şı üs­tü­nü alan “qa­ra bu­lud­lar”ın yox ol­ma­sı­nın yol­la­rı ara­nır. Şei­rin qıh­rə­ma­nı Şu­şa­ya ge­də bil­mir; şa­ir bu­ra­da bə­dii pri­yom­dan is­ti­fa­də edə­rək sim­vol­laş­dır­dı­ğı Şu­şa­nı yu­xu­la­rı­na gə­ti­rir. O, Şu­şa­ya ge­də bil­mir­sə də, Şu­şa onun yu­xu­la­rı­na gə­lir:
Ge­cə…Sək­sə­kə­li uyu­yur aləm,
Uzaq xa­ti­rə­lər ya­xı­na gə­lir.
Bu gün mən Şu­şa­ya ge­də bil­mi­rəm,
Bu gün Şu­şa mə­nim yu­xu­ma gə­lir

 (Xəz­ri, 2004, s. 248).

Şa­ir Şu­şa­da ke­çir­di­yi gün­lə­ri xa­tır­la­yır; doğ­ma Da­şal­tı­nın sə­rin kü­lə­yi san­ki üzü­nə “şil­lə ki­mi də­yir”, “ke­çən əs­rin cı­ğır­la­rıy­la” Va­qif üzü­nə bax­mır, tə­zə­dən Şu­şa­nı tik­mək üçün Pə­nah xan “əlin­də daş da­şı­yır”, Üze­yir bə­yin üzün­dən “sis-du­man” ke­ir. “mu­miy­yət­lə, bu­ra­da hər şey şai­rin li­rik mə­nin­dən küs­kün­dür. La­kin şa­ir əmin­dir ki, Şu­şa bir gün azad olu­na­caq:
Sa­bah Şu­şa­da­yam, bu ulu haq­dır,
Yu­xum şüb­hə yox­dur, çin ola­caq­dır.
Zə­fər səs­lə­nə­cək ina­nı­ram mən,
Mə­nim Və­tən ad­lı kai­na­tım­da.
Şu­şa­ya doğ­ma­lar dö­nüb gə­lər­kən,
Dö­nüb qa­yı­da­caq “Mu­ğa­ma­tım” da

(Xəz­ri, 2004, s. 248).

Məm­məd İs­ma­yı­lın “Şu­şa”, Z.Ya­qu­bun “Bu ge­cə yu­xu­ma gir­miş­di Şu­şa”, Ra­miz Qu­sar­çay­lı­nın “Qay­ta­rın  Şu­şa­mı, qay­ta­rın mə­nə”, “Gəl sə­ni Şu­şa­ya apa­rım”, Akif Sə­mə­din “Şu­şa­ya ge­də bil­mi­rəm”, Ayaz Ara­ba­çı­nın “Bu gün öm­rü­mü­zün Şu­şa gü­nü­dü”, “Mən də sə­nin tək Şu­şam” və b. şe­ir­lə­rin­də Şu­şa­nın iş­ğal döv­rü təs­vir edi­lir, onun gə­lə­cək ta­le­yin­dən na­ra­hat­lıq bil­di­ri­lir­di.  M.İs­ma­yıl Şu­şa­nı baş­da pa­pa­ğa bən­zə­dir və “Ba­şın­dan pa­pa­ğı dü­şə­nə ya­zıq”, -de­yə bu pa­pa\ı baş­da sax­la­ya bil­mə­mə­yi­mi­zə acı­yır. Şu­şa­nın düş­mən əlin­də ol­ma­sı­nı “lə­kə” he­sab edən şa­ir Şu­şa­nı öl­kə­nin ürə­yi­nə bən­zə­dir və üs­rə­kisz onun ya­şa­ma­sı­nı is­tis­na edir. “Bu ge­cə yu­xu­ma gir­miş­di Şu­şa” şei­rin­də  bu şə­hə­rin şə­rəf­li keç­mi­şi­ni ya­da sa­lır və “us­ta­lıq­la to­xu­nan bu hiy­lə to­ru” va­si­tə­si­lə düş­mən əli­nə ke­çən şə­hə­rin na­ra­hat­lıq­la­rı­nı di­lə gə­ti­rir:
Bu ge­cə yu­xu­ma gir­miş­di Şu­şa,
Cab­bar ağ­la­yır­dı, Xan ağ­la­yır­dı.
Dön­müş­dü qa­na­dı qı­rıl­mış qu­şa,
Qa­ra­bağ ba­şa­baş qan ağ­la­yır­dı.
 
Uza­dıb əli­ni Ba­kı­ya sa­rı,
“Bat­dıq­ca gü­na­ha ba­tın”,-de­yir­di
“Və­tən xa­in­lə­ri, yurd sat­qın­la­rı,
Sa­tın Qa­ra­ba­ğı, sa­tın”, – de­yir­di

 (Ya­qub, 2006, 123).

Akif Sə­mə­din “Şu­şa­ya ge­də bil­mi­rəm” şei­rin­də bir türk top­lu­mu­nun Şu­şa­ya ge­də bil­mə­mək fa­ciə­si­nin poe­tik şə­kil­də təs­vir edi­lir. Şa­ir “qa­za­ğıq, öz­bə­yik, tür­kük” xa­tır­lat­ma­sı­nı et­mək­lə ta­rix­də bö­yük şan-şəh­rət qa­zan­mış tür­kün bu gün baş­qa ad­lar al­tın­da ya­şa­ma­sı­nı de­mək is­tə­yir. Onun poe­tik qəh­rə­ma­nı bu gün hər ye­rə ge­də bil­di­yi hal­da Şu­şa­ya ge­də bil­mir və dər­di­ni söy­lə­mə­yə adam ax­ta­rır:
Şu­şa­sız evim ev­­di­­mi­­?
Dö­zən mə­nəm­mi, dev­­di­­mi­­?
Ki­mə söy­lə­yim dər­­di­­mi­­?
Şu­şa­ya ge­də bil­mi­rəm


 (Akif, 1998, s, 76).

2000-ci il­lər­dən son­ra Qa­ra­bağ haq­qın­da ya­zı­lan şe­ir­lə­rin in­to­na­si­ya­sı də­yi­şir; iş­ğal­dan ke­çən müd­də­tin uzan­ma­sı ona ye­ni­dən çat­maq ümi­di­ni ölə­zi­dir. Ar­tıq türk poe­zi­ya­sın­da Qa­ra­bağ və Xo­ca­lı bü­tün türk dün­ya­sı­nın ümu­mi prob­le­mi ola­raq gö­rü­lür və bu sı­ra­ya da­xil edi­lir­di. Türk şai­rə­ri­nin şe­ir­lə­rin­də bu ba­rə­də poe­tik me­saj­lar çox­dur. Kə­nan Çar­bo­ğa­nın “Bir­lik mar­şı”nda Tür­ki­yə­yə mü­ra­ci­ət edi­lir və bir­lik-bə­ra­bər­lik me­saj­la­rı ve­ri­lir­di. Şa­ir da­ha çox Tür­ki­yə­yə mü­ra­ci­ət edir və onun türk dü­nay­sın­da­kı bu so­run­la­rın çö­zül­mə ad­re­si ki­mi türk mil­lə­ti­ni və Tür­ki­yə­ni gös­tə­rir və bu top­lu­mun ar­tıq oyan­ma­sı­nı is­tə­yir­di:
Ho­ca­lı­da yur­du ba­sı­lan be­nim
Teb­riz­de, Ker­kü­te ası­na be­ni­im
Bos­na­da, Kü­düs­de ke­si­len be­nim

Za­lı­mın zül­mü­ne dur ol­sun de­ye
Hay­dı Türk mil­le­ti, hay­dı Tür­ki­ye!

(Çar­bo­ğa, 2020, s. 28).

Şa­ir türk dün­ya­sı­nın bir­lik-bə­ra­bər­li­yi­nin yol­la­rı­nı da gös­tə­rir; bü­tün baş­lar və ağıl­lar bir ye­rə yı­ğış­ma­lı, sə­si­miz gur çıx­ma­lı, türk dün­ya­sı­nın haq­la­rı­nı bir­gə qo­ru­ma­lı­yıq. La­kin bu bir­lik-bə­ra­bər­lik­də tək­cə Tür­ki­yə və Azər­bay­can de­yil, Qa­za­xıs­tan, Türk­mə­nis­tan Öz­bə­kis­tan, Qır­ğı­zıs­tan və b. türk döv­lət­lə­ri də yer alır. K.Çar­bo­ğa “Qa­ra­bağ” şei­rin­də türk dün­ya­sı­nın bu or­taq prob­le­mi­nin ya­xın­lar­da həll olu­na­ca­ğı­na, əsa­rət­də qa­lan bu türk yur­du­nun ge­ri dö­nə­cə­yi­nə qə­tiy­yət­lə ina­nır və ona tə­səl­li ve­rə­rək de­yir:
Kaç se­ne­dir biz­le­ri gö­zü yaş­lı bek­ler­sin
Çok az kal­dı mu­ra­da ere­ce­yiz Ka­ra­bağ
“Ya is­tik­lal, ya ölüm!” ar­tıq sab­ri­miz taş­tı
Ca­nı­mı­zı bu yol­da ve­re­ce­giz ka­ra­bağ
 
El­ler iş­ğal ede­re­ken Tür­kün ka­dim li­li­ni
An­cak şey­tan sus­tu­rur zül­me kar­şı di­li­ni
Bağ­rın­da ci­rit atan Er­me­ni­nin dö­lü­nü
Ye­di döv­let, bir mil­let sü­re­ce­giz Ka­ra­bag

(Çar­bo­ğa, 2020, s. 22).

Gö­rün­dü­yü ki­mi, şa­ir Qa­ra­ba­ğın düş­mən iş­ğa­lın­dan azad olun­ma­sı­nı da­ha ge­niş kap­sam­da dü­şü­nür; mə­lum “bir mil­lət-iki döv­lət” for­mu­lu­nu “yed­di döv­lət-bir mil­lət” for­mu­lu ilə əvəz edir. Əs­lin­də bu for­mul XX yü­zi­lin əv­vəl­lə­rin­dən türk dün­ya­sın­da do­la­şan Tu­ran for­mu­lu­nun bir baş­qa for­ma­sı­dır. Şa­ir Tu­ran or­dus­nun Qa­ra­ba­ğı düş­mən iş­ğa­lın­dan qur­ta­ra­ca­ğı­nı po­etk ön­cə­gör­mə ilə xə­bər ve­rir. Şai­rin bu ön­cə­gör­mə­si “bir mil­lət-iki döv­lət” for­mu­lu ilə həll edi­lir, Qa­ra­bağ iş­ğal­dan azad edi­lir. Əs­lin­də Türk və Azər­bay­can or­dus­nun bu ba­şa­rı­sı gə­lə­cək Tu­ran or­dus­nun ya­ran­ma­sın­dan xə­bər ve­rir. K.Çar­bo­ğa “Qa­ra­ba­ğım” şei­rin­də Qa­ra­ba­ğın və Şu­şa­nın müt­ləq azad olu­na­ca­ğı­na ina­mı­nı ifa­də edir. “Qa­ra­ba­ğa azad­lıq car­çı­sı” şei­rin­də isə “Qa­ra­ba­ğın azad, Şu­şa­nın hürr olun­ma­sı” üçün Tür­koğ­lu­nu aya­ğa qalx­ma­ğa səs­lə­yir, çün­ki onun və­tə­ni dar­da­dır. Türk eli­nin göy pa­ya­ğın al­tın­da bir­lə­şə­rək bu türk yur­du­nu azad edə­cə­yi­nə ina­nan şa­ir ulu Tu­ran ər­lə­ri­ni bu yer­lər uğ­run­da sa­va­şa səs­lə­yir.
Gür­soy Sol­maz isə mü­ha­ri­bə­nin hə­lə da­vam et­di­yi bir za­man­da or­du­nu da­yan­ma­ma­ğa və düş­mə­nə da­ha ağır zər­bə­lər en­dir­mə­yə ça­ğı­rır­dı:
Ölüm müj­de­dir bi­ze, şe­hit­ler öl­mez ba­lam
Top­rak va­tan ol­ma­dan çi­çe­ği bil­mez ba­lam
Şe­hit­le­re yol­daş ol, yü­rü Cen­net köş­kü­ne
İş­te o vakt Ka­ra­bağ, Hay­la­ra kal­maz ba­lam
Vu­run Al­lah aş­kı­na… Vu­run Al­lah aş­kı­na…


(Gür­soy, 2020).

Tür­ki­yə­nin gənc şa­ir­lə­rin­dən olan Kul Fi­qa­ni­nin (Er­dem Gü­müş), Ab­dur­ra­him Ka­ra­koç, İr­fan Top­çu, Bu­rak Bər­bər, Gür­soy Sol­maz, Ma­hir Baş­pı­nar və b. şe­ir­lə­rin­də də Qa­ra­bağ mə­sə­lə­si yal­nız Azər­bay­ca­nın de­yil, bü­tün türk­lə­rin prob­le­mi ola­raq gös­tə­ri­lir. “Qa­ra­bağ” şei­rin­də də bir­lik-bə­ra­bər­lik me­saj­la­rı çox­dur. Şa­ir Qa­ra­ba­ğın er­mə­ni­lər tə­rə­fin­dən iş­ğal olun­ma­sı döv­rü­nü təs­vir edir, “Azər­bay­can be­nim, kar­deş döv­le­tim”,-de­yə Xo­ca­lı qət­lia­mın­da er­mə­ni­lə­rin dinc, si­lah­sız in­san­la­rı qətl edil­mə­si­ni pis­lə­yir. Şe­ir bo­yu şa­ir iki döv­lət bir mil­lət for­mu­lu­nun poe­tik şə­kil­də tə­cəs­süm et­di­rir və türk­lə­rin heç za­man əsir ol­ma­dı­ğı­nı di­lə gə­ti­rir:
Tür­koğ­lu tür­küm ben, özüm Ka­ra­bağ,
Kat­li­am içim­de, sı­zım Ka­ra­bağ,
Ver­mem top­ra­ğı­mı, gö­züm Ka­ra­bağ,
Aza­er­bay­can be­nim, kar­deş dev­le­tim.

Ka­ra­bağ mil­le­ti, be­nim öz ır­kım,
Aze­ri soy­da­şım, hiç yok­tur far­kım,
Uğ­ru­na şe­hi­dim, ol­maz ki kor­kum,
Azer­bay­can ca­nım, kar­deş dev­le­tim.


 (Fi­qa­ni, 2019).

A.Koç “Qa­ra­ba­ğa mək­tub” şei­rin­də Qa­ra­bağ­lı qı­za üz tu­ta­raq al­dı­ğı ya­ra­ya şə­rik çı­xır; onun al­dı­ğı kur­şu­nun sı­zıl­tıs­nı ca­nın­da hiss edir və in­di­yə­dək bu prob­le­mi həll et­mə­yə dün­ya bir­li­yi­ni it­ti­ham edir.
Də­ya­nət Os­man­lı­nın şe­ir­lə­rin­də və­tən, Qa­ra­bağ bir çox hal­lar­da ağ­rı ilə təq­dim olu­nur. Onun “Ya­şıl üz­lü Boz­qurd səs­li Qa­ra­ba­ğım” şei­rin­də ta­ri­xi sim­vol­lar­dan is­ti­fa­də edi­lir. “Nə ağ­lar­san xı­sın-xı­sın” (Də­də Qor­qud di­li) de­yə, mə­zar­lıq ye­rin­də “göz ya­şın­dan ya­şıl­la­şıb” ke­çil­məz olan dağ­la­rı­na işa­rə edir. Şa­ir “düş­mən ya­ra­sı­nı” qo­par­maq, uğ­run­da ölən igid­lə­rin qa­nı­nı göz­lə­ri ilə öp­mək is­tə­yir. İs­tə­yir ki, or­dan da gə­lən ol­sun, “bir kut­sal himn” səs­lən­sin, zə­fər atəş­lə­ri “kör­pə­lə­ri dik­sin­dir­sin”, “xa­ti­rə­lə­ri di­rilt­sin”:
Ya­şıl göz­lü Qa­ra­ba­ğım
Aç kön­lü­nün qa­pı­sı­nı
Ya bir əs­gər zər­bə­sin­də
Ya bir bay­raq kü­lə­yin­də
Bir şə­hid dua­sı din­lə

(Os­man­lı, 2020, s. 72-73).

Cə­mi bir ne­çə ay əv­vəl ya­zı­lan bu poe­tik ön­cə­gör­mə­lər ger­çək olar; Qa­ra­bağ qa­pı­la­rı­nı igid­lə­rə açır, tor­paq şə­hid qan­la­rı ilə su­la­nır, dua­la­rı­nı din­lə­yir, şe­ir­də de­yil­di­yi ki­mi, “do­lan­bac yol­la­rı” toz­la­nır, və­tən oğul­la­rı­nın “əl­lə­ri düş­mən qa­nı­na” ba­tır, “ya­şıl çə­mən­lə­rin­də ya­şıl ot­la­rı” tap­da­nır.
Bir il əv­vəl baş ver­miş Və­tən mü­ha­ri­bə­sin­dən son­ra poe­zi­ya­nın da möv­zu və prob­le­ma­ti­ka­sın­da kök­lü də­yi­şik­lik­lər olur. Əgər əv­vəl­ki şe­ir­lər­də və­tə­nin düş­man tap­da­ğı al­tın­da ol­ma­sı və onun azad edi­il­mə­si ça­ğı­rı­əş­la­rı edi­lir­di­sə, in­di şa­ir­lər qa­ra­ba­ğa ge­dib ora­dan bir­lik-bə­ra­bər­lik me­saj­la­rı ve­rir­lər. Qa­ra­bağ mü­ha­ri­bə­si tim­sa­lın­da bir­li­yin re­gi­on­da ic­ti­mai-si­ya­si ha­di­sə­lə­ri də­yiş­mə­si­nin bir sim­vo­lu ola­raq bun­lar poe­zi­ya­ya da yan­sı­mış­dır. Bu ha­di­sə­lər poe­zi­ya­da marş üs­lu­bu­nu bir qə­dər qüv­vət­lən­dir­di. Bir də poe­zi­ya­mı­za tə­rən­nüm mo­tiv­lə­ri gəl­mə­yə  baş­la­dı.
Şa­ir­lər otuz ilə ya­xın düş­mən tap­da­ğı al­tın­da qa­lan Qa­ra­bağ­la bu­lu­şar­kən ke­çir­dik­lə­ri his­si, sev­gi­ni vəsf et­mə­yə baş­la­dı­lar. Qa­zi­lə­rə ay­rı-ay­rı mü­ha­ri­bə qəh­rə­man­la­rı­na ya­zı­lan şe­ir­lər çox­luq təş­kil et­di. D.Os­man­lı “Qa­zi mar­şı” şei­rin­də Qa­ra­ba­ğın bu gün azad­lıq­da ol­ma­sı­nın ün­va­nı ki­mi qa­zi­lə­ri ni­şan ve­rə­rək “Və­tə­nin nəb­zi vu­rur əs­gər mə­zar­lı­ğın­da, /Zə­fər him­ni du­yu­lur yur­dun hər sa­ba­hın­da”,-de­yir. “Uca­lıq­lar sər­da­rı” şei­rin­də isə ba­şı­mız üs­tün­də dal­ğa­la­nan qos­qo­ca Türk bay­ra­ğı­nı tə­rən­nüm edir və “fə­lə­yin” bu bay­ra­ğı ye­nilt­mə­yə ünü yet­mə­yə­cə­yi­nə ina­nır. D.Os­man­lı­nın “Zə­fər öy­kü­lə­ri” şe­ir­lər sil­si­lə­sin­də bö­yük qa­li­biy­yət vəsf olu­nur. Türk eli kut­sal Qa­ra­bağ yur­dun igid oğul­la­rı sa­yə­sin­də azad olun­ma­sı­nı “İn­di Tan­rı dün­ya­ya Azər­bay­can­dan ba­xır”,-de­yə bil­di­rir. İn­di hər yer­də zə­fər bay­raq­la­rı dal­ğa­la­nır, xalq “düş­mən iş­gən­cə­si tək gey­di­yi qa­ra pal­tar­la­rı” dəfn et­miş­dir, “gül­lə­lə­rin nə­fə­si dəy­dik­cə” şər eh­kam­la­rı da­ğıl­mış­dır. “Zə­fər öy­kü­lə­ri”nin bi­rin­də ya­zır:
Qa­ra­ba­ğın qo­ca dağ­la­rı
ya­ra­lı Şu­şa qa­la­sı…
öz­lə­miş­di öz fa­te­hi­ni
özü­nü ye­tir­di o da hı­zır ki­mi.
Can üs­tə olan Bö­rü yu­va­sı
ta­nı­dı öz əs­gə­ri­ni gül­lə sə­sin­dən
ar­tıq ila­nın bo­ğa­zı əli­miz­də.
İn­di bi­zim igid­lər sü­rür
düş­mə­nin tank­la­rı­nı
Ölüm­sa­çan qa­zi­lər
çe­vi­rir mə­zar­lı­ğa
düş­mən sən­gər­lə­ri­ni.


(Os­man­lı, 2021).

SO­NUC: Bu gün Qa­ra­bağ ədə­bi dü­şün­cə­də ye­ni bir mər­hə­lə­yə da­xil olub; in­di Qa­ra­bağ haq­qın­da ya­zı­lan şe­ir­lər Qa­ra­bağ­sız Azər­bay­can­da de­yil, Qa­ra­bağ­lı Azər­bay­can­da ya­zı­lır. Bu fak­tor poe­zi­ya­da Qa­ra­bağ möv­zu­su­na ol­duq­ca bö­yük tə­sir gös­­tər­­miş­­dir. Qa­ra­ba­ğın iş­ğa­lın­dan son­ra Azər­bay­can şa­ir­­lə­ri­nin, de­mək olar, ha­mı­sı bu möv­zu­da əsər­lər yaz­­mış­lar. Bu şe­ir­lər­də Tür­ki­yə-Azər­bay­can ic­ti­mai, si­ya­­si, hər­bi bir­li­yi ilə ya­na­şı, mə­nə­vi bir­li­yin­dən do­ğan bö­yük bir ümid və gə­lə­cə­yə yö­nə­lik me­saj­lar var­dır. Həm Tür­ki­yə, həm Azər­bay­can şei­rin­də Qa­ra­bağ möv­zu­sun­da bir­lik və bə­ra­bər­lik me­saj­la­rı ve­ri­lir. Araş­dır­ma­lar gös­tə­rir ki, ic­ti­mai-si­ya­si, hər­bi bir­lik olan za­man ədə­biy­yat, poe­zi­ya da bu bir­li­yi tə­rən­nüm edir və ya­şa­dır. XX yü­zi­lin əv­vəl­lə­rin­dən baş­la­yan bu bir­lik me­saj­la­rı bü­tün türk­lə­rin bir­ləş­mə­si üçün bir ör­kək xa­rak­te­ri da­şı­yır. Bü­tün bun­lar türk­lü­yün gə­lə­cək hə­yat yo­lun­da Tu­ran ide­ya­sı­nın və Tu­ran­çı­lı­ğın poe­tik dər­ket­mə­si­nin ilk mər­hə­lə­si­dir. Dü­şü­nü­rəm ki, hə­lə bun­dan son­ra da Tür­ki­yə və Azər­bay­can or­du­su­nun zə­fə­ri­nə ye­ni şe­ir­lər ya­zı­la­caq. Bu şe­ir­lər­də yüz il əv­vəl­də Nu­ru Pa­şa­ya poe­tik öy­gü­lər ol­du­ğu ki­mi, bu­gü­nün mü­ha­ri­bə qəh­rə­man­la­rı­na da ye­ni öy­gü­lər ya­zı­la­caq.

Manevr.az

Xəbəri paylaş







Adınız:*
E-Mail:
Şərhiniz:
  • winksmile
    laughing
    angry
Kodu yazın: *
yenilə, əgər kod görünmürsə



Çox oxunanlar




Son yüklənənlər


Axtarış

Reklam

İqtisadiyyat
Media
Ədəbiyyat
İdman
Kriminal
Şou-biznes
Elan
Yazarlar
Təqvim

«    Dekabr 2024    »
BeÇaÇCaCŞB
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031 
Sorğu


Portalımızı dəyərləndirin.



Çox oxunanlar